Reina
santíssima, quina manera de ploure!, potser més val que no entri; tal com porto
les sabates embrutaré aquesta moqueta tan polida... No hi fa res, diu? Bé,
doncs, si es així ja ho crec que passo!, a veure si mentrestant s’aclareix una
mica. I que s’hi ha posat amb ganes, eh?, sort n’hem tingut de trobar aquesta
sala d’exposicions oberta; vaja, el mèrit és seu que l’ha vista abans que jo,
que si no m’arriba a fer senyals des de la porta, hauria passat de llarg. Que
xopes hem quedat!, agafarem una calipàndria... Vol un caramelet d’eucaliptus?
Tingui, prenguin un parell, que van molt bé per a la tos i em temo que falta
ens faran...
Disculpi’m
si l’observo amb tanta insistència, però la seva cara em resulta familiar.
Segur que no ens coneixem d’alguna cosa? Júlia, es diu?, ai, no ho sé... Ara
que hi penso, calli: no deu ser pas la Júlia Murgades, la que venia a les
monges? Oh, com hi ha món, quina alegria, si sembla impossible! Julieta, nena,
carinyo, que potser ja no et recordes de la mossa més xerrameca de la classe?
De la teva amiga més amiga, sempre juntes amunt i avall fent enrabiar la
“madre” Cinta! Sí dona, que ens castigava sense pati i la perseguíem
agenollades fent veure que ploràvem, amb la cantarella de: “Madre, perdónenos,
que no sabemos lo que nos hacemos!”, i al final acabàvem rodolant totes dues
per terra de tant aguantar-nos el riure! És clar que sóc la Carmeta, i doncs?,
qui podria ser, si no? Valga’m Déu, tan petit com és el món i sense haver-nos
tornat a veure mai més; estic molt emocionada... Noia, no has canviat gens;
t’has engreixat una mica, però fas tant de goig com sempre. Es nota que t’han
provat, tots aquests anys. Ens hem d’explicar tantes coses...
Però
au, no ens quedem aquí a la porta, que tenim tota la sala per a nosaltres. Hi
acostumes a venir sovint, a llocs tan selectes com aquest? Jo només hi entro
quan plou i encara gràcies; no m’hi faig, amb aquestes virolles; no en vull
saber res ni de quadres, ni d’artistes, ni d’exposicions. I és que, nena, si
sabies el mal tràngol que vaig passar, anant a veure allò que en diuen el museu
de l’Art Romànic, a Barcelona...! En vaig tenir ben bé prou i de sobres amb
l’experiència, que per culpa d’aquells cristos tan esprimatxats i tan vells, va
anar de poc que no em tanquessin a la presó...! Al capdavall, tot per bonassa,
per no fer-li un lleig a la Irene, que sempre li ha agradat donar-se-les de
culta i em va demanar que l’acompanyés. I vet-ho aquí, com que totes dues som
viudes i tenim els fills casats, sortim a passejar plegades i ara l’una fa un
favor a l’altra i no vaig poder negar-m’hi...Sí dona, no te’n recordes de la
Irene Ribalta? També havia vingut a les monges, però anava amb el grup de
batxillerat, perquè els seus pares figurava que eren rics i tenien moltes
influències. Nosaltres, en canvi, ai senyor!, una mica de números i a
guanyar-nos la vida el més aviat possible... Però au, ara explica’m coses
teves, que només parlo jo...
Un
moment, què ha estat, aquest soroll tan fort? Ai sant Roc gloriós, que em
sembla que trona!, tot serà que no marxi la llum; mira que si ens quedem
atrapades aquí dintre, tancades i a les fosques, amb aquesta col·lecció de
pintures tan macabres que sembla que gemeguin... I no hi ha ni una ànima, a
part de nosaltres dues. Es clar que no em sorprèn, perquè pel que veig és una
d’aquelles exposicions que no es poden suportar, de tan estrafolàries; fixa’t
quina colla de quadres tan estranys. Saps què farem? Donarem un tomb per la
sala tot mirant-nos-els; com que no hi ha ningú que vigili, podrem riure tant
com vulguem i de passada se’ns anirà eixugant la roba. Vols un altre caramelet
d’eucaliptus?
Guaita
quina mena de cares!, quasi em fan venir esgarrifances. Quina expressió més
horrible tenen; sembla treta del patíbul, aquesta pobra gent... Ara que, nena,
per fesomies estranyes hauries hagut de veure aquelles que et comentava del
Romànic; tots els rostres eren iguals: sants i santes, déus i marededéus,
tenien els ulls grossos i inexpressius, com de badocs, amb unes ratlles negres
que de tan simples més aviat semblaven dibuixades pels bordegassos d’algun
esplai; fins i tot les bèsties feien la mateixa mirada... Quan li ho vaig
comentar al guia, em va explicar que d’allò se’n deia una expressió hieràtica,
que venia a significar un encarcarament en la seva solemnitat, o una cosa així,
i a sobre, que era una de les característiques principals de la pintura dels
segles X o XII. Ves, pobrets, si no en sabien més... Tot i que els responsables
del museu s’ho podien haver rumiat una mica, abans de portar obres tan velles i
mal fetes a una exposició de tanta anomenada! Perquè després passa el que
passa...
Vine,
fixa’t en aquest quadre; has vist quin parell de cuixes? I enmig hi han
dibuixat uns gotims de raïm negre! Carai, quin títol més escaient: “Exuberancia
de la vid en los cálidos valles”... L’autor sí que devia anar càlid quan se’l
va inventar; si mes no, massa estona contemplant la model exuberant li devia
provocar efectes secundaris... Aquests artistes d’avui en dia són tots uns
eixelebrats. Com més fama, més estrambòtics es tornen. Abans sí que en sabien
de pintar; mira sinó Velázquez, que feia retrats a les Menines, o el Greco, el
de les Puríssimes... Però es clar, tot el que és bo s’ho queden a Madrid, i
aquí només arrepleguem les engrunes...
Oooooh,
quina col·lecció de dones despullades, si és pitjor que un vodevil! Marranos,
més que marranos! Francament, no entenc què els hi troben, amb el goig que
farien aquestes mossetes ben vestides o, com a molt, insinuant una miqueta.
Colla d’indecents! Que s’hi dibuixin ells, sense roba, si tantes ganes en
tenen! Ara que... te la imagines, una exposició com aquesta, plena de quadres
amb homes nuets? Tots ben plantats, amb gests provocatius i ensenyant les
vergonyes... Resultaria tan ridícul que, ben mirat, ja fan bé de no
exhibir-s’hi; però no puc fer-hi més, m’indigna que ens tinguin per tan poca
cosa i que ens utilitzin així. Tot i que quan una és jove, ja se sap... No et
pensis, que també me’n va venir un al darrere de pintor, també, i d’insinuar que
li fes de model, ja ho insinuava... Però eren altres temps, i el meu pare a
punt va estar de matar-nos a tots dos. No n’he sabut res més d’aquell xicot, i
mira que prometia...
Que
arriben a ser lletges, aquestes marines!; vaja, perquè tant de blau només pot
representar el mar, oi? També podria ser el cel, de fet: haurem de llegir què
hi posa: “La confabulación de las naves elípticas.” ¿...? Ah, doncs aquests quadres no estan pas
acabats, no sé si representen el cel o el mar, però “nave” significa barca, i
aquí no se’n veu ni una; es deuen haver enfonsat o s’han distret de
pintar-les... I és que amb tot això de l’art et trobes amb cada ensarronada! Ja
se sap, si no vols que et prenguin per idiota, has de fer veure que
t’entusiasma tot el que t’ensenyen, encara que ho trobis horrorós. I no és
d’ara, no; sense anar més lluny, saps què era el que em feia més il·lusió de la
visita al Romànic?: poder veure els serafins! N’havia sentit a parlar tant, a
les monges...! Me’ls imaginava sublims, encegadors, quasi tan preciosos com
Nostre Senyor, i saps en realitat què eren? Unes ales plenes d’ulls! Tal com ho
sents; plomes i més plomes, i ulls pertot arreu. No em vaig poder estar de
comentar-li al guia: vaja, tan lletjos eren, que els van haver de dibuixar amb
el cap sota l’ala? I se’m va molestar,
l’home, perquè tota la gent se li va ficar a riure i ell no sabia com
sortir-se’n. Va optar per mirar-me malament i remugar que sense cultura no es
podia anar enlloc. El poca-solta!
Si
agafem un catàleg potser sabrem qui la ha muntada, aquesta exposició. “Au-to-res-va-ri-os”? Deu significar que uns
quants artistes s’han posat a pintar junts el mateix quadre. Allò que passa,
pocs i mal avinguts, i l’un per l’altre s’obliden de les barques, les gavines,
les criaturetes banyant-se... I en lloc de dibuixar el raïm a les vinyes el
plantifiquen allà on l’esquena perd el seu nom... I anar fent la viu-viu i a
parar la mà, que d’això sí que hi entenen! I què me’n dius, que tots el títols
estiguin escrits amb “la lengua del
imperio”? Tant que van arribar a discutir els polítics per aquella llei que ens
havia de permetre fer-ho tot en català sense que fos pecat, i ara que per fi
l’han aprovada surten els fills de papà a potenciar la competència! Sí, mira,
ja sé que és estrany que n’estigui al corrent, però és que la Irene i jo vam
anar a escoltar una conferència relacionada amb el tema, un dia que el convidat
era un senyor molt atent i educat i que parlava molt bé, i que ell sí que podia
presentar-se a tot arreu, amb la cultura que tenia. Era director d’alguna cosa
relacionada amb la llengua i la política, i ens va deixar bocabadades, de tant
que en sabia. I en acabar, imagina’t: ens va donar la mà a totes dues! Llàstima
que la meitat d’explicacions se m’escapaven, i les que agafava, no sabia què
volien dir, però al capdavall, si hi vaig assistir va ser pel piscolabis que
acostumen a servir al final d’aquests actes i que amb una mica de sort, després
ja no cal que sopis... D’allí precisament va sorgir la idea de visitar el Museu
d’Art Romànic; un grup de saberuts en parlava, i la Irene s’hi va engrescar de
seguida. Que anem-hi i que anem-hi, que ampliarem coneixements, que si tomba i
que si gira, i que si no t’agrada sempre et pots distreure contemplant les
fonts de Montjuïc. Jo ves, no sé, no sé, però al final em vaig deixar
convèncer. Fet i fet, sóc viuda i no he de donar explicacions a ningú; el
difunt que descansi en pau al cel, que jo bé que m’espavilo aquí a la terra...
Total,
ja em tens a mi, que feia qui sap els anys que no agafava la Renfe, sacsejada
pels catacrocs d’aquella via tan plena de revolts, amb uns seients estrets i
sense braços, a punt de caure enmig del passadís a cada sotragada forta; jo
allí, qui m’ho havia de dir, suportant un llarguíssim Bolero de Ravel, que no
m’ha agradat mai, i que quan es va acabar va ser pitjor perquè llavors es va
iniciar un concert de violins que feia estremir el cervell. La Irene,
mentrestant, sospirava tot dient que la música l’entristia, i comentava que
l’invent era obra d’un melòman frustrat, expulsat d’algun conservatori, i que
amb els trens musicals es revenjava dels seus mestres i de la humanitat. Jo,
francament, ignorava si melòman significava meló o mal home, però em vaig estimar més no preguntar-ho, no
fos cas que em prengués per més ruca del que sóc...
Així,
entre una cosa i l’altra, vam arribar a Barcelona. Era força bonic tot allò;
l’entrada al recinte de la Fira, el passeig de Maria Cristina, tan ample i
solitari en aquelles hores del matí... I malgrat que les fonts no rajaven ni hi
havia llums de colors ni res, em sentia eufòrica. Però el meu ànim va canviar
en saber que havíem de caminar fins a dalt de tot, a l’edifici de la cúpula
central, que anomenaven Palau Nacional; m’ho veia difícil de debò. Sort que van
tranquil·litzar-me dient que pujaríem per unes escales automàtiques com les de
“El Corte Inglés”, però molt més llargues... Efectivament, n’hi havia dues
rengleres, una a cada costat de les fonts centrals, i estaven dividides en tres
o quatre parts cadascuna, que corresponien als diferents nivells de la
muntanya.
Ai,
les escales... De bon començament, el primer tram ja no funcionava; semblava
que ens haguessin vist venir. Encara sort que les instal·lades més a la dreta
sí que anaven; ho vam deduir perquè es veia gent que hi pujava. I ja ens tens a
totes dues, tris tras, dirigint-nos cap allà. Però era increïble: instants
abans d’arribar-hi, també es van aturar, i el pitjor de tot era que llavors les
de l’esquerra s’havien posat en marxa. Vam decidir pujar a peu pels vells esglaons
de pedra; mai no cansa tant com fer-ho per unes automàtiques avariades... Ara
bé, no s’acaba aquí la història: arribem al segon tram i, com hi ha món!, es
torna a repetir el mateix: de sobte, més immòbils que una estàtua. Carai que
comença bé la visita, vaig pensar; ja ho
podrien tenir en més bones condicions! Tants diners gastats en els Jocs
Olímpics, tanta inauguració monumental, tanta expectació en la fletxa del
Rebollo i que si tantes autoritats mudades... A tots els hauria volgut veure,
escales amunt, amb la llengua a fora i suant la cansalada...! Ves, carregant-nos de paciència, vam
dirigir-nos novament, tris tras, cap al tram de l’esquerra... I sí, sembla
impossible, oi?, però t’ho pots ben creure: també se’ns van aturar. Mecàsun la
sang d’un banc!, vinga escales amunt, graons i més graons, esbufegant, cansades,
a punt de treure el fetge per la boca...
Em
feien un mal els genolls! Llavors vam adonar-nos que l’últim tram sí que, de
moment, funcionava, i ja ens tens a totes dues corrent com unes esperitades per
intentar arribar-hi a temps; perquè n’estàvem convençudes, eh?, que també
s’aturarien... I dit i fet: a menys de dues passes, cataclac!, quietes com un
mort... Se’ns van acabar les energies: totes les escales inferiors funcionaven
com si res; totes alhora pujant sense problemes; totes menys aquelles que
teníem al davant... Desesperada i rendida, em vaig asseure en un dels graons
d’aquell artefacte endimoniat, per tal de reposar un moment i recuperar l’alè,
però llavors va passar una cosa esgarrifosa: només que el meu darrere va fregar
l’escala, aquesta es va engegar de sobte, provocant-me un ensurt que no es pot
ni imaginar. Em va anar transportant amunt, amunt, asseguda d’aquella manera
tan ridícula, enmig d’uns xiscles histèrics que em sortien sols, i tota la gent
em contemplava astorada... I mentrestant la Irene allà a baix, garratibada,
immòbil, incapaç de reaccionar o d’aprofitar l’ocasió per pujar ella i tot, i
cada cop la veia més llunyana i petita...
A
dalt de tot m’esperaven una colla de japonesos, alertats pels crits, que molt
amablement em van ajudar a incorporar-me. De seguida vaig estar envoltada de
curiosos que havien presenciat l’incident, i entre tots ens van desvetllar el
misteri de les escales que pujaven soles: el mecanisme d’aquelles maleïdes
rampes només es posava en funcionament quan algú iniciava la pujada, a través
del contacte amb el peu... o amb alguna part del cos! Uns rètols a començament
de cada tram ho indicaven amb uns dibuixos inequívocs...
Més
clar, impossible: quan no hi havia ningú utilitzant-les, s’estaven aturades. I
nosaltres, les dels abrics negres, les aspirants a cultes, incapaces
d’adonar-nos-en; corrent atabalades d’una banda a l’altra com fantasmes portant
dol, i més tontes que fetes d’encàrrec...!
Al cap d’un moment, la situació ja ens semblava tan grotesca que vam
esclatar en unes riallades fortíssimes. Vam haver d’asseure’ns una bona estona,
tot intentant calmar-nos, mentre que la colla de nipons no parava de fer-nos
fotografies i reverències, i encara no sé si posaven aquella cara de tan
simpàtics que eren o de tant que se’ns mofaven...
Finalment,
vam estar en condicions d’entrar al Museu. Amb un altre grup de visitants i un
guia que em va caure malament des del principi, vam iniciar l’aventura del Romànic.
Jo, no ho sé, però vaig tenir la impressió de ficar-me en un laberint del qual
no sabria sortir; anàvem d’una sala a l’altra sense respectar cap ordre
concret, seguint aquell home i les seves explicacions. I tot plegat em va
decebre força; ai noia, aquelles imatges eren més velles que Matuselén! I les
pintures de les parets estaven totes esbocinades i descolorides. A part que
només s’hi representaven temes religiosos, com aquells déus-pantocràtors
envoltats de gent, que servien per ensenyar doctrina als ignorants: a dalt, el
cel; a sota, la terra; els apòstols als costats... I per acabar d’adobar-ho, el
desengany amb els serafins, que sí que tenien cap, però que vaig ser incapaç de
trobar-lo entre tanta ploma... I el malcarat del guia, que a cada pregunta meva
deixava anar una impertinència... Clar i català: que me n’estava atipant. Volia
que guaitéssim una volta del sostre tota plena de dibuixos, i ni m’interessava
el que deia, ni ganes tenia d’escoltar-lo. Em vaig arrecerar en una paret per
reposar una estona, i va ser llavors que vaig notar que alguna cosa em palpava
l’espinada... Era un d’aquells cristos, pobret, gairebé nu, amb unes costelles
que feien esgarrifar. I tenia uns peus... uns peus enormes, que m’arribaven
just a mitja esquena. La temptació era massa forta; ves, els vaig aprofitar per
rascar-me! Primer amb molt de compte, però hi vaig anar agafant confiança i
cada vegada m’hi arrambava més. El grup, mentrestant, s’havia allunyat una
mica, tot parlant de la manca de perspectiva, de si els personatges importants
eren més grans que la resta... Jo, entre mi, pensava: feu, feu...
I
quan més gust hi trobava: catacrac! Un catacrac claríssim em va glaçar la sang.
M’ho vaig témer de seguida: ai reina santíssima que l’he deixat coix! Vaig
entomar aquell membre considerable que acabava de trencar-se sense gosar ni
moure’m. Sortosament, hi havia molts altres cristos a la sala encara més
esguerrats que el del meu darrere; alguns els faltava un braç, altres no tenien
mans, més d’un presentava les cames tallades arran de genolls... Vaig respirar
alleugida: al costat de tanta desgràcia, una més ni es notarà... De tota
manera, el problema era fer desaparèixer el peu com més aviat millor. Me’l vaig
ficar dins la butxaca de l’abric, a l’espera d’alguna idea brillant. Vaig
unir-me novament al grup, que contemplava la figura principal de la mostra: una
pintura d’un déu molt seriós i mirada hipnotitzant, i en cantaven les
excel·lències. Sí, sens dubte que era més impressionant que tots els altres i
que valia la pena entretenir-s’hi, però entre l’ensurt de l’esguerro i el tip
de riure de les escales, m’havia agafat una necessitat, i no era qüestió de
torbar-se gaire...
No
obstant, encara ens havien d’ensenyar uns cristos amb faldilles, anomenats
Majestat com si fossin reis. Després va venir una dissertació sobre l’origen de
les imatges: que si Pedret o Beget, que si el Ripollès o el Berguedà, que si
naps i que si cols, i jo amb el peu a la butxaca i la pell que no m’arribava a
la camisa... Vaig donar un cop d’ull a la sala contigua i era atapeïda de
pintures vermelloses: sostres, parets, columnes, voltes... Ens hi morirem, si
ens les ha d’explicar totes, vaig pensar. I com que, mai millor dit, la
necessitat fa l’home savi, pel meu compte vaig intentar trobar la sortida, i,
oh miracle!, ho vaig aconseguir. En obrir una porta a l’atzar, vaig anar a
parar al vestíbul del Palau, fora ja de les dependències del Romànic. I sense
perdre temps, vaig entrar directament a l’única cambra que m’interessava
visitar.
Noia,
quin alleujament! Es veuen diferents les coses quan t’has tret un pes del
damunt! Però encara me’n va passar una altra de més grossa: en anar a rentar-me
les mans, no diries què hi vaig trobar, abandonada entre les aixetes d’un
lavabo! Amb aquella expressió tan característica de la rialla cadavèrica,
talment una peça més de museu, hi havia una dentadura postissa plena de saliva;
quin fàstic i quina mala impressió que feia! Però vet-ho aquí que, sola com
m’estava allà dintre, vaig creure arribat el moment de desempallegar-me del
peu. Me’l vaig treure de la butxaca amb molt de compte i el vaig col·locar allà
al damunt, al costat de les dents. Al capdavall, vaig pensar, si hi ha lloc per
a unes mastegadores, també n’hi pot haver per a una inofensiva extremitat; es
pensaran que pertanyen al mateix propietari...
Ja
em dirigia novament a la sortida del Palau per esperar la meva amiga, quan de
sobte se’m va ocórrer una idea maligna, ja ho saps, un d’aquells rampells de
boja que tant feien enrabiar les monges quan
anàvem a l’escola... Res, va ser com un llamp, un moment i prou, temps
d’entrar i sortir altra vegada... Però quan una estona més tard, dues noies van
acudir als serveis, es van trobar cara a cara, horroritzades, amb unes dents
entreobertes i un peu en el seu interior a mig cruspir, amb tots els dits a
fora com si demanessin auxili... I quins xiscles, pobres mosses, que van
fer! Com et pots imaginar, l’enrenou va
ser considerable. Els guàrdies de seguretat van tancar les portes de sortida
del Museu i ens van retenir allà dins; s’havia comès un acte vandàlic i calia
descobrir-ne els autors. La Irene, amb una llambregada en va tenir prou per
saber qui havia estat, i el guia també va sospitar de mi i em va acusar sense
contemplacions d’haver tingut un comportament estrany i d’haver desaparegut
misteriosament. Jo em defensava com podia, negant-ho tot i explicant que mai no
havia necessitat cap pròtesi bucal, i ho corroborava ensenyant les meves dents
autèntiques a qui les volia veure. Van escorcollar-nos de dalt a baix, van
demanar-nos la documentació i van inspeccionar totes les sales en previsió de
nous desperfectes... Però la feina més complicada per als responsables del
museu va ser esbrinar a quin d’aquells cristos mutilats pertanyia el membre;
van haver d’emprovar-lo a moltes imatges fins que no el van localitzar.
Sortosament, la cosa no va anar més enllà en comprovar que es tractava d’una
fractura neta i que podrien arranjar-la sense dificultat. I convençuts que no
trobarien el culpable per més que ho intentessin, van decidir donar per acabat
l’incident i deixar-nos marxar.
No
em quedaven ganes de fer broma, no, tot baixant les escales de Montjuïc. La
Irene, furiosa perquè sempre la feia quedar malament, jurava i perjurava que
era l’última vegada que sortíem plegades. Ara bé, com que en el fons és un tros
de pa, de seguida li va passar l’enrabiada. Tant és així que abans
d’acomiadar-nos, ja havíem tornat a quedar per anar a Vilanova a visitar la
carpa Juanita i la vaca Pasifae...
De
tota manera, l’enrenou d’aquell dia em va fer veure una qüestió molt clara: la
cultura no està feta per a mi. No m’agrada ni l’entenc. I no en vull saber res
més ni de savis ni d’artistes. Creu i ratlla a les exposicions, els museus, les
sortides instructives, les conferències i els llibres amb massa fulls. Que la
vida ja és prou curta com per desaprofitar-la amb aquestes ximpleries ... A no
ser, és clar, que m’arreplegui un xàfec pel carrer, que tampoc no és qüestió de
mullar-se...
Reina
santíssima, sí que s’ha fet tard!
Xerrant, xerrant, ha passat el temps sense adonar-nos-en. Més val que
marxem, ara que no plou; ja ens hi hem estat prou estona, envoltades de
genialitats esperpèntiques.
Per
què tant d’interès a fer-me mirar novament els quadres de les cares?, ja t’he dit que em feien angúnia, però si
tant insisteixes... Així que són els autoretrats dels autors? I tu com ho saps que són cinc i tots
germans?, que per ventura els coneixes?... Oh, i al seu pare també? És aquell
senyor del marc daurat, és clar; potser sí que tenen una retirada, tots
plegats. I aquella deu ser la mare... Noia, no t’ofenguis, però saps que t’hi
assembles moltíssim? Si és clavada a tu!
Vols dir... vols dir que no ets tu mateixa?... Ai, que em temo que m’he
ficat de peus a la galleda; ja començo a lligar caps...!
Jo...
jo és que no me’ls havia mirat prou bé tots aquests quadres. I tenia ganes de
fer broma, saps? Desprès de tants anys sense veure’ns, he pensat que ens
podríem divertir una miqueta... Però no m’ho tinguis en compte, eh?, tot ho
deia per dir. De fet, es nota que tenen una gran sensibilitat, els teus fills,
que hi entenen en art, que faran carrera... Orgullosa de tots cinc? Sí, sí i és
clar que sí! I t’ocupes de l’exposició personalment? És fantàstic! I em podries
explicar el significat de cada tela; abstracció, metàfores, nuesa d’esperit,
passió subliminal...? No, si ja m’ho semblava, ja; hi estic totalment
d’acord... Disculpa’m, eh?, serà millor que me’n vagi. M’ha fet molta il·lusió
tornar-te a veure. Felicita els artistes de part meva i digue’ls que així que
pugui els compraré una pintura; una marina, per exemple, d’aquelles que m’han
agradat tant...
No
vols pas un altre caramelet d’eucaliptus ...?
Galionar
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada